Už lango rytais pasitinkantys vis vėsesni orai vairuotojams kaskart atkakliau primena apie automobilių eksploatavimo iššūkius žiemą. Draudimo ir automobilių techninės priežiūros specialistai pabrėžia, kad atėjus šalčiams gerokai daugiau problemų su automobiliu turi tie vairuotojai, kurie iš anksto tinkamai nepasiruošia žiemos sezonui. Europos bendrovės „ERGO Insurance“ Lietuvoje Transporto priemonių žalų administravimo skyriaus vadovas Raimondas Bieliauskas ir bendrovės „Krasta Auto Vilnius“ Popardaviminio aptarnavimo skyriaus vadovas Gedas Kukauskas išskiria pagrindinius veiksmus, kuriuos kiekvienas automobilio savininkas turėtų suskubti atlikti prieš įsivyraujant žiemiškiems orams.
Įvertinkite akumuliatoriaus patikimumą
„Nesvarbu ar automobiliui dešimt metų, ar dveji, visuomet prieš žiemą pravartu patikrinti jo akumuliatoriaus būklę. Termometro stulpeliui nukritus žemiau nulio ar svyruojant ties šia žyma, akumuliatoriui tenka gerokai didesnis krūvis nei įprastai. Prie to šaltuoju ir tamsiuoju metų laiku gerokai prisideda nuolat automobilyje įjungtas šildymas ir šviesos, kurie sunaudoja nemenką dalį akumuliatoriaus pajėgumų. Be to, esant žemai temperatūrai, akumuliatoriaus elektrinė talpa sumažėja, todėl jis greičiau išsikrauna. Taigi labai svarbu pas specialistus pasitikrinti, ar akumuliatorius tikrai yra pasirengęs atlaikyti žiemą, o jeigu paaiškėja, kad ne – pasirūpinti kitu“, – pataria R. Bieliauskas.
Draudimo ekspertas taip pat pataria tik įsėdus į įšalusį automobilį niekuomet nejungti jo šildymo visu pajėgumu. Tai gali išeikvoti pernelyg daug akumuliatoriaus energijos ir gerokai sutrumpinti jo veikimo laiką.
Atkreipkite dėmesį į aušinimo skystį
G. Kukauskas tuo metu pabrėžia šaltajam metų laikui tinkamo variklio aušinimo skysčio svarbą.
„Žemoms temperatūroms nepritaikytas aušinimo skystis gali užšalti ir sugadinti automobilio variklį, o tai, žinoma, jau reikštų itin dideles išlaidas. Dėl to visuomet verta nepatingėti ir pasitikrinti, ar variklio aušinimo skystis yra tinkamas žiemai“, – sako G. Kukauskas.
R. Bieliauskas taip pat pažymi, kad, nors ir atrodytų reikšmingesnis vasarą, aušinimo skystis, jei yra netinkamas, šaltuoju metų laikų automobilių savininkams gali pridaryti labai rimtų nemalonumų. Be visa ko, draudikų eksperto teigimu, aušinimo skystis apsaugo variklį nuo užšalimo ir korozijos, todėl ruošiant transporto priemonę žiemai reikėtų patikrinti variklio aušinimo skysčio užšalimo temperatūrą, o perkant šį produktą pasikonsultuoti su specialistais.
Įsitikinkite efektyviu stabdžių veikimu
Stabdžių sistema yra dar vienas dalykas, į kurį, ekspertų įsitikinimu, prieš žiemą dėmesį turėtų atkreipti visi vairuotojai.
„Gerai veikiantys stabdžiai yra būtina saugaus važiavimo automobiliu sąlyga. Žiemą, kai kelio danga neretai yra slidi, ši automobilio funkcija tampa dar aktualesnė. Taigi, jei vasarą vairuotojai turėtų būti šimtu procentų tikri dėl patikimo stabdžių veikimo, tai žiemą užtikrintumas spaudžiant stabdžių pedalą turėtų būti dar didesnis. Dėl šios priežasties automobilio stabdžių sistemai ir jos priežiūrai tikrai nereikėtų taupyti. Reguliariai, o taip pat prieš šaltų orų sezono pradžią, reikėtų pasitikrinti stabdžių skysčio drėgmės lygį“, – sako R. Bieliauskas.
Būtina pasitikrinti automobilio ABS sistemą, kuri, esant slidžiai kelio dangai, neleidžia užsiblokuoti ratams ir sutrumpina automobilio stabdymo kelią.
Laiku pasikeiskite alyvą
„Alyva yra labai svarbus komponentas sklandžiam automobilio variklio veikimui. Laiku keičiami tepalai, kaip ir kuro filtras, labai palengvina variklio darbą, leidžia sklandžiai transporto priemonę užvesti – o tai, be abejo, labai aktualu žiemą ar paspaudus didesniam šaltukui“, – teigia G. Kukauskas.
R. Bieliauskas priduria, kad automobiliui būtina naudoti tokią alyvą, kokią transporto priemonės eksploatacijos dokumentuose numatė gamintojas. Jei galimybės įsigyti originalią, gamintojo nurodytą alyvą nėra, būtina rinktis tik analogiškas savybes turinčius kitų gamintojų produktus.
„Jei naudojama, pavyzdžiui, per tiršta alyva, šąlant orui ji dar labiau sutirštėja ir gali ženkliai apsunkinti automobilio variklio užvedimą, o tai, žinoma, nėra gerai nei pačiam varikliui, nei tokiu atveju labiau eikvojamam akumuliatoriui ir kitoms automobilio detalėms“, – sako R. Bieliauskas.
Pasirūpinkite tinkamu stiklų valymo skysčiu
Anot R. Bieliausko, stiklų valymo skystis yra vienas tų automobiliams reikalingų komponentų, į kurį vairuotojai neretai yra linkę numoti ranka. Dažnai manoma, kad nėra taip svarbu, koks langų valymo skystis yra naudojamas, todėl pasirenkamas pats pigiausias. Vis tik draudikų atstovo teigimu, žiemą toks pasirinkimas gali būti ne pats geriausias.
„Kaip ir variklio aušinimo, taip ir stiklų plovimui naudojamas skystis turėtų būti neužšąlantis. Priešingu atveju lietuviškos žiemos sąlygomis iš jo bus mažai naudos. Reikia nepamiršti, kad šaltuoju ir tamsiuoju metu laiku didžiąją laiko dalį vairuojant matomumas gali būti prastas – pablogintas, kritulių, iš po ratų tykštančio purvo, debesuotumo ar rūko ir, žinoma, gerokai pailgėjusio tamsaus paros meto. Taigi vairavimo sąlygos žiemą jau yra apsunkintos, o jei dar ir langų stiklai gerai nenuvalomi, eismo įvykių rizika gerokai išauga“, – sako R. Bieliauskas.
Be to, naudojant patį pigiausią automobilio ploviklį, pasak draudimo eksperto, gali būti pakenkta automobilio valytuvams, jie gali greičiau susidėvėti.
Savo ruožtu G. Kukauskas pažymi, kad užšalusių langų nereikėtų bandyti valyti valytuvais, nes jų gumos gali būti sugadintos arba paprasčiausiai būti nuplėštos nuo valytuvų. Ryte radus užšalusius, šerkšnu padengtus transporto priemonės langus, eksperto įsitikinimu, pirmiausiai reikėtų nuvalyti specialiu gremžtuku arba palaukti, kol automobilis sušils ir stiklą padengęs ledas ištirps.
Prisipildykite kuro baką
„Žiemą rekomenduojama palaikyti kuo aukštesnį kuro lygį bake. Priešingu atveju ant jo sienelių gali susidaryti vandens kondensatas, o tai nėra gerai kuro padavimo sistemai ir automobilio varikliui. Dyzelinio kuro automobilių vairuotojai turėtų nepamiršti šaltuoju metų laiku būtinai naudoti žieminio dyzelino, kuris nesikristalizuoja esant žemoms temperatūroms. Baką užpildžius vasariniu dyzelinu, o termometro stulpeliui nukritus žemiau nulio, automobilio gali ir nebepavykti užvesti“, – sako G. Kukauskas.
Kitas per šalčius praversti galintis eksperto patarimas vairuotojams – sutepti automobilio durelių ir kitas sandarinimo gumas bei užrakto spyneles specialiu tepalu. Tai leidžia išvengti nemalonių situacijų, kai transporto priemonės durelės ar spynelės užšąla ir be papildomų pastangų neatsidaro.
Įsigykite lietuviškai žiemai tinkančias padangas
Padangų keitimas keičiantis metų sezonams apsunkina daugelio vairuotojų dalią, tačiau tokia prievolė, R. Bieliausko teigimu, leidžia vairuotojams kelyje jaustis saugiau.
„Vargu, ar kuris vairuotojas norėtų atsidurti situacijoje, kuomet automobilio ratai praranda sukibimą su kelio danga, o žiemą tikimybė, kad taip nutiks, yra daug didesnė, todėl žiemines padangas patartina rinktis atsakingai. Nors gali atrodyti, kad patogiau yra naudoti abiem sezonams tinkančias padangas, jų patartina vengti. Gerų žieminių padangų šaltuoju metų laiku jos atstoti negali“, – įsitikinęs R. Bieliauskas.
Renkantis žiemines padangas, draudikų atstovo teigimu, pravartu žinoti, kad minkštesnio mišinio gumos padangos užtikrina geresnį sukibimą su kelio danga, tačiau ir greičiau dėvisi. Be to, R. Bieliauskas pataria važinėti kuo naujesnėmis padangomis, nes nuo jų amžiaus didele dalimi priklauso jų patikimumas ir eksploatavimo trukmė.