Nelaimingi atsitikimai, kai ant kelio pažyra žemės ūkio padargai arba iš paskos važiuojantį automobilį apgadina kito vairuotojo prastai pritvirtintos lentos – tai situacijos, kurios vis dar pasitaiko Lietuvoje. Draudikai pastebi, kad būtent šiltuoju periodu ima daugėti eismo įvykių, susijusių su krovinių vežimu. Kaip teigia draudimo bendrovės ERGO Lietuvoje Transporto priemonių žalų administravimo skyriaus vadovas Raimondas Bieliauskas, kai kurie vairuotojai nepasirūpina tinkamu krovinių pritvirtinimu ar nepaiso priekabų naudojimo reikalavimų, dėl ko išvažiavę į gatvę sukelia eismo įvykių. Ekspertas primena, kokios prievolės tenka vairuotojams, susiruošusiems savo transporto priemonėmis gabenti krovinius.
Net ir smulkūs elementai laikomi kroviniu
Kaip akcentuoja R. Bieliauskas, neatsargaus krovinių gabenimo problema ypač aktuali artėjant atostogų sezonui, kai poilsiautojai vis dažniau ant stogo ar specialių bagažinių gabena dviračius. Tiesa, rizikingas sezonas tęsiasi ir rudenį, kai prasideda darbymetis sodybose ar soduose ir dažniau tenka gabenti įvairius sodo reikmenis. Pasak eksperto, kasmet pasitaiko atvejų, kai dėl netinkamo pritvirtinimo gabenami daiktai nukrenta ant važiuojamosios kelio dalies ar netgi šalia važiuojančių transporto priemonių ir pridaro žalos.
„Bet kokie papildomi elementai ar netgi dekoracijos, tvirtinamos ant automobilio, pagal Kelių eismo taisykles yra traktuojamos kaip kroviniai ir jų tvirtinimui taikomi specifiniai reikalavimai. Tai galioja visiems daiktams, kuriuos tenka vežti tiek ant transporto priemonės stogo, tiek dėti į automobilio vidų, kai dalis krovinio būna išsikišusi iš automobilio konstrukcijos“, – sako R. Bieliauskas.
ERGO kasmet registruoja įvykius, kuomet važiuodami į prekybos centrų požemines stovėjimo aikšteles vairuotojai pamiršta apie ant stogo esantį krovinį, kliudo vartus, iškabas, laisvų stovėjimo vietų skaičių rodančias švieslentes, apgadina ir jas, ir savo turtą. Žalos pridaro ne tik transporto priemonės išorėje vežami daiktai. Draudimo ekspertas prisimena atvejus, kai automobilį iš vidaus aplamdė nepritvirtintos alaus statinės ar kepsninės.
Kokios galioja taisyklės?
Draudimo ekspertas taip pat primena, kad ant automobilio ar jo viduje gabenamas krovinys negali trukdyti vairuoti transporto priemonės, privalo būti gerai pritvirtintas, neuždengti matomumo, valstybinių numerių bei žibintų. Krovinys taip pat negali vilktis keliu, sukelti transporto priemonės nestabilumą ir kliudyti kitiems eismo dalyviams. Jeigu krovinio padėtis ir būklė transporto priemonėje neatitinka šių reikalavimų, pasak eksperto, vairuotojas nedelsdamas privalo pašalinti trūkumus, o jeigu to padaryti negalima, – nutraukti savo kelionę. Negana to, kai kuriomis aplinkybėmis krovinys turi būti atitinkamai pažymėtas.
„Jeigu krovinys priekyje arba gale išsikiša už transporto priemonės gabaritų daugiau kaip vieną metrą arba į šonus bent minimaliai, jis privalo būti pažymėtas specialiais ženklais. Tamsiuoju paros metu krovinys privalo būti žymimas žibintais: priekyje turi būti balti, iš šonų – oranžiniai, iš galo – raudoni“, – primena R. Bieliauskas.
Problema – priekabos
Ekspertas išskiria ir kitą vairuotojų grupę, kuri krovinius gabena priekabose. Kai kuriais atvejais problema tampa priekaboje vežami daiktai ar jos techninė būklė.
Kaip rašoma KET, B kategoriją turintys vairuotojai gali vairuoti iki 3500 kg iki 8 sėdimų vietų automobilį su priekaba, kurios didžiausioji leidžiamoji masė ne didesnė kaip 750 kg. Šie automobiliai taip pat gali būti sujungti su priekaba, kurios didžiausia leidžiamoji masė didesnė kaip 750 kg, tačiau junginio didžiausia leidžiamoji masė turi būti ne didesnė kaip 4250 kg.
„Nereikia pamiršti, kad priekabai taip pat reikia turėti techninę apžiūrą, todėl ji turi būti tvarkinga. Tvirtinant priekabą prie automobilio būtina gerai patikrinti, ar ši neturi galimybės atsikabinti, ar nėra bereikalingo laisvumo. Taip pat svarbu atkreipti dėmesį, ar priekabos stabdžių žibintai bei posūkiai atitinkamai reaguoja į automobilio žibintų indikacijas.“, – perspėja R. Bieliauskas.
„Neperkraukite priekabos ir vadovaukitės ne tik eismo taisyklėmis, bet ir sveiku protu. Patartina svorį koncentruoti į priekabos vidurinę dalį, tai suteiks visam junginiui stabilumo. Krovinys turi būti pritvirtintas taip, kad būtų stabilus, negalėtų priekaboje vartytis, iš jos iškristi ar apversti pačios priekabos posūkyje“, – patarimus dalija ekspertas.
Draudimo bendrovės ERGO atstovas primena, kad net ir mažiausius daiktus veikia fizikinės jėgos, kurios gali tapti potencialiu pavojumi vairuotojui, keleiviams ir kitiems eismo dalyviams.
ERGO Baltijos šalyse
ERGO yra viena pirmaujančių draudimo grupių Baltijos šalyse, siūlanti ne gyvybės, gyvybės bei sveikatos draudimą. Metinė įmokų suma ERGO Baltijos šalyse sudaro 242 mln. eurų. Per metus ERGO Baltijos šalyse klientams apmoka žalų už beveik 143 mln. eurų. Daugiau nei 650 tūkst. klientų Baltijos šalyse pasitiki ERGO grupės paslaugomis, patirtimi bei finansiniu stabilumu.
Baltijos šalyse veikiančios ERGO bendrovės yra tarptautinės ERGO grupės dalis. Tai viena didžiausių draudimo grupių Europoje. ERGO atstovaujama daugiau nei 30 šalių Europoje bei Azijoje.
Pagrindinis ERGO akcininkas yra viena didžiausių pasaulyje perdraudimo grupių „Munich Re“. Plačiau: www.ergo.lt
Daugiau informacijos teirautis: Jolanta Karpuškienė, draudimo bendrovės ERGO Lietuvoje komunikacijos projektų vadovė, tel. 8 616 09090, 8 5 268 3606.