Įsibėgėjus vasarai miestų gatves ir vėl užvaldė paspirtukų vairuotojai. Nemaža jų dalis – šiuo metu atostogaujantys vaikai ir paaugliai. ERGO Privačių klientų draudimo skyriaus vadovės Aušros Jusės teigimu, neatsargus paspirtukų vairavimas – viena dažniausių vaikų traumų vasarą priežasčių ir pataria, kaip pasirūpinti, kad tokie vaikų pasivažinėjimai būtų saugūs ir jiems patiems, ir aplinkiniams.
Vairuoja paspirtuką su ausinėmis ar telefonu
Pasak A. Jusės, tik prasidėjus šiltajam sezonui, išauga vaikų traumų, susijusių su paspirtukais, skaičius ir tai yra viena dažniausių vaikų traumų priežasčių. Daugiausia nelaimių sukelia tai, jog vairuodami paspirtukus, ypač elektrinius, vaikai neretai nesilaiko būtinų saugos taisyklių ir reikalavimų.
„Turbūt ne vienas esame matę vaikus, kurie vairuodami paspirtuką tuo pačiu metu naudojasi garsą izoliuojančiomis ausinėmis ar telefonu, vienu paspirtuku važiuoja keliese, nedėvi reikalingų apsaugos priemonių – šalmų ir šviesą atspindinčių elementų. Taip yra ir dėl to, kad vaikai elektrinius paspirtukus laiko linksma pramoga, kai iš tiesų paspirtukas – transporto priemonė, iš vairuotojo reikalaujanti atidumo ir atsakomybės“, – teigia A. Jusė.
Specialistė akcentuoja, jog vaikams reikėtų nuolat priminti apie saugumo priemonių svarbą, pagarbą kitiems eismo dalyviams bei būtinybę laikytis kelių eismo taisyklių. Jos nurodo, kad elektriniai paspirtukai yra priskiriami motoriniams dviračiams, todėl paspirtukininkai – tarp jų ir vaikai – privalo laikytis reikalavimų, taikomų dviračių vairuotojams.
„Visų pirma tai reiškia, kad elektrinį paspirtuką vairuojantiems nepilnamečiams yra privaloma dėvėti šalmą. Kojų ar alkūnių apsaugos nėra privalomos, tačiau jų dėvėjimas gali padėti išvengti traumų – kaulų lūžių, nubrozdinimų ar kitų sužalojimų“, – pataria ERGO atstovė.
Renkantis saugų greitį svarbu ir oro sąlygos
Ekspertė sako, jog tėvai, kalbėdamiesi su vaikais apie saugų važinėjimą paspirtukais, turėtų akcentuoti ir tinkamo greičio pasirinkimo svarbą.
„Tėvai, pirkdami paspirtukus vaikams, turėtų prisiminti, jog pastarųjų galia neturėtų viršyti 1 kW, o didžiausias leistinas greitis – 25 km/h – galingesniais ir greitesniais paspirtukais nepilnamečiams važinėti yra draudžiama. Svarbu vaikams paaiškinti, kad kiekvienos kelionės metu saugų greitį reikėtų pasirinkti atsižvelgiant ne tik į maksimalų paspirtuko greitį, bet ir į kelią, oro sąlygas bei vairavimo įgūdžius. Geriau važiuoti lėčiau, tačiau nekelti pavojaus nei sau, nei aplinkiniams“, – pataria A. Jusė.
Ji primena, kad važiuoti elektriniu paspirtuku galima pėsčiųjų ir dviračių takais arba dviračių juostomis, o ten, kur jų nėra – tam tinkamu kelkraščiu. Tuo atveju, jei nėra ir pastarojo, keliu – viena eile važiuojamosios dalies kraštine dešine eismo juosta (tiesa, tik asmenims nuo 14 m.) arba šaligatviu.
Saugoti ir save, ir aplinkinius
Kaip pažymi ekspertė, važiuojant šaligatviu taip pat reikėtų vaikams priminti kelias kertines taisykles, padėsiančias užtikrinti, kad nenukentėtų nei jie, nei aplinkiniai. „Bene svarbiausia taisyklė, kurią vaikai neretai užmiršta, kad keliaujant per pėsčiųjų perėją nuo paspirtuko reikia nulipti ir jį vestis greta. Dideliu greičiu į perėją iššokusio elektrinio paspirtuko automobilių vairuotojai gali laiku nepastebėti, o praktika rodo, kad tokios nelaimės dažnai baigiasi itin skaudžiai. Taip pat reikėtų saugoti ir greta šaligatviu keliaujančius pėsčiuosius – sumažinti važiavimo greitį, lenkti ne didesniu nei 5-7 km/h greičiu, tai yra tokiu, kokiu įprastai juda ir patys pėstieji“, – vardija A. Jusė.
A. Jusė primena, kad nuo šių metų pradžios kai kuriems elektriniams paspirtukams yra privalomas ir civilinės atsakomybės draudimas, skirtas užtikrinti, jog padarius žalą kitiems asmenims ji bus atlyginta. Pagal įstatymus privaloma drausti tuos paspirtukus, kurie pasiekia didesnį nei 25 km/h greitį – tai leis nesijaudinti dėl didelių finansinių išlaidų tuo atveju, jei dėl vairuotojo kaltės nukentės kitų žmonių sveikata ar turtas.