Metuose yra kelios datos, kai kone visa Lietuva leidžiasi į kelią. Viena jų – Velykos, kai lankome artimuosius, sėdame prie bendro stalo ir daužiame šventinius margučius. O kartais tiesiog išnaudojame ilgojo savaitgalio teikiamus malonumus kelionėms į pajūrį. Išaugus eismo intensyvumui ir keičiantis orams, rekomenduojama pasikartoti pagrindines kelių eismo taisykles, ypač, kaip saugiai vežti pačius mažiausius.
Sužeistų vaikų – vis daugiau
Kaip pastebi draudimo bendrovės ERGO Verslo klientų transporto draudimo portfelio valdytojas Rimvydas Pocius, ilgąjį Velykų savaitgalį situacija keliuose tampa sudėtingesne. Lankyti artimųjų leidžiasi vadinamieji „sezoniniai“ vairuotojai, kurie žiemą dėl įvairių priežasčių nesėdo prie automobilio vairo, per policijos pareigūnų organizuojamus reidus tradiciškai išaiškinama nemažai neblaivių vairuotojų, šiltėjant orams padaugėja transporto priemonių susidūrimų su į kelią išbėgusiais gyvūnais.
„Skaudžiausia, kai eismo įvykių metu nukenčia vaikai. Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, tokių incidentų daugėja: 2020 metais eismo įvykių, kurių metu nukentėjo vaikai, užfiksuota 448, 2021-ais – 524, o pernai – 531. Atitinkamai auga ir sužeistų vaikų skaičius – jis 2020 metais siekė 490, 2021-ais – 555, o pernai – 579. Atmetus incidentus, kuriuose nukentėjo vaikai dviratininkai, vaikai mopedų vairuotojai ir pėstieji vaikai, daugiau nei pusė sužeidimų buvo susiję su eismo įvykiais, į kuriuos pateko lengvieji automobiliai“, – situaciją šalies keliuose apibendrina draudimo ekspertas.
Nelaimės tyko ir už kampo
R. Pocius neabejoja, kad dalies šių sužeidimų galima išvengti – tereikia prisiminti esmines vaikų vežimo automobiliais taisykles ir jų laikytis. Vienoje Kelių eismo taisyklių nuostatoje teigiama, kad visus iki 1,35 metro ūgio vaikus būtina vežti automobilinėje kėdutėje. Šios gaminamos net su įmontuojamomis oro pagalvėmis ir skirstomos į penkias grupes, priklausomai nuo vaikų svorio – pirmoji pritaikyta iki 10 kilogramų sveriantiems vaikams, paskutinė – 22–36 kilogramus sveriantiems vaikams.
„Taisyklė vežti tam tikro svorio ir ūgio vaikus kėdutėje egzistuoja ne veltui: mažesnius vaikus vežti prisegus paprasčiausiais saugos diržais yra pavojinga, nes šie gali būti fiksuoti ne tik per juosmenį ir krūtinę, kaip reikėtų, bet taip pat liesti kaklą ir pilvą. Tai, įvykus eismo įvykiui, gali nulemti vidaus organų sužeidimus ir tapti itin skaudžių nelaimių priežastimi. Deja, vairuotojai vis dar neretai veža vaikus ne vaikiškoje kėdutėje ir tokį pasirinkimą grindžia keliaujamais netolimais atstumais ar gerais vairavimo įgūdžiais. Tačiau nelaimė gali laukti ir už kampo, ją gali sukelti kiti eismo dalyviai“, – perspėja ERGO Verslo klientų transporto draudimo portfelio valdytojas.
Kaip pritvirtinti kėdutę
Pašnekovas akcentuoja, kad tokių pasiteisinimų neturėtų likti ir dėl to, kad dabar gaminamas vaikiškas kėdutes galima pritvirtinti kone akimirksniu – jos yra itin lengvai montuojamos saugos diržais ar ISOFIX sistema. Tiesa, pastarąją galima naudoti tvirtinant kėdutes, skirtas ne daugiau kaip 18 kilogramų sveriantiems vaikams.
„Vaikišką kėdutę reikia pritvirtinti taip, kad tarp jos diržų būtų galima įkišti du pirštus – jei suveržimas bus silpnesnis, vaikas gali nukentėti įvykus incidentui kelyje, jei stipresnis, vaikas nesijaus komfortabiliai kelionės metu. Pačią kėdutę geriausiai tvirtinti galinės sėdynės viduryje taip kuo įmanoma labiau apsaugant vaiką nuo galimo smūgio. Jei to padaryti neleidžia aplinkybės, reikėtų rinktis vietą ant galinės sėdynės už priekyje sėdinčio keleivio. Itin svarbu, kad kūdikiams kėdutė būtų atsukta prieš automobilio judėjimo kryptį ir atjungta oro pagalve, kai kėdutė tvirtinama priekinėje keleivio sėdynėje, nes besiskleidžianti oro pagalvė gali sužaloti kūdikį. O kad vaikas noriai keliautų kėdutėje, rekomenduojama prie jos pratinti nuo pat ankstyvo amžiaus, o mažajam paaugus ją rinktis kartu su pačiu vaiku“, – pataria ERGO atstovas.