Jokių išimčių – vežant mažą vaiką būtina vadovautis jo saugumą užtikrinančiomis taisyklėmis, įspėja specialistai. Tad negali būti jokių pasiteisinimų jo nesodinti į jam pritaikytą kėdutę – nei kad važiuojama netoli, nei kad esate geras vairuotojas. Juk nelaimė gali laukti ir už kampo, o skaudžios to pasekmės persekioti visą gyvenimą. Visgi kartais dėl jų saugumo tenka gerokai paplušėti įtikinant pačius vaikus.
Sužeidimai gali būti labai skaudūs
Kaip rašoma Lietuvoje galiojančiose kelių eismo taisyklėse, visus vaikus iki 1,35 metro ūgio būtina vežti automobilinėje kėdutėje. Pagal keleivio svorį kėdutės yra skirstomos į penkias grupes – pirmoji pritaikyta vaikams iki 10 kilogramų svorio, o paskutinė – sveriantiems nuo 22 iki 36 kilogramų. Draudimo bendrovės ERGO Verslo klientų transporto draudimo portfelio valdytojas Rimvydas Pocius pastebi, kad šie reikalavimai dabar tampa dar aktualesni.
„Remiantis Lietuvos statistikos departamento duomenimis, tiek pernai, tiek šiemet atlaisvinant karantino apribojimus gerokai padaugėjo eismo įvykių, kuriuose sužalojami žmonės. Jų vien per šių metų birželį užfiksuota beveik keturi šimtai. Tai neturėtų stebinti, nes ilgai nevairavę žmonės yra primiršę, kaip elgtis prie vairo, jiems trūksta praktikos ir susikaupimo. Reikia atkreipti dėmesį, kad eismo įvykių skaičius gali dar išaugti tėvams po atostogų vėl pradedant vežti vaikus į darželius ir mokyklas, o blogiausia, kad padidėja galimybė nukentėti ir patiems mažiausiems“, – teigia R. Pocius
Automobilių kėdučių svarbą akcentuoja ir Vilniaus universiteto ligoninės Santaros klinikų Vaikų chirurgijos gydytojas rezidentas Benediktas Jonuška. Anot jo, dažniausiai į priėmimą patenka ne kėdutėse autoįvykių metu buvę vaikai.
„Dalis jų patiria sumušimus ir nubrozdinimus, tačiau pasitaiko labai liūdnų atvejų – atvyksta sunkios būklės pacientai su galvos ir vidaus organų traumomis, kai kurie sužeidimai gali būti net mirtini. Taip dažnai nutinka dėl klaidingo įsitikinimo, kad vaikus iki 1,35 metro ūgio galima vežti prisegtus paprasčiausiu saugos diržu, kurie dėl fiksavimo per juosmenį ir krūtinę yra pritaikyti suaugusiems. Mažesniems vaikams šie diržai netinka, nes gali fiksuoti per kaklą ir pilvą, o avarijos metu veikiant stiprioms jėgoms sukelia stiprias traumas“, – konstatuoja medikas.
Reikia pripratinti vaikus
Didesnį mažų vaikų saugumą šiais laikais užtikrina ir inovacijos – dabar gaminamos automobilių kėdutės ir su įmontuotomis oro pagalvėmis, šie patobulinimai yra nuolat testuojami. Taip pat jos yra vis lengviau montuojamos, jas galima pritvirtinti ar išimti akimirksniu. Visgi čia svarbu nepamiršti kelių esminių taisyklių.
„Patobulinimai netarnaus tinkamai, jei kėdutė nebus gerai pritvirtinta. Tad verta net kelis kartus įsitikinti, ar ji saugiai pritvirtinta saugos diržais ar ISOFIX sistema. Taip pat svarbu nepamiršti kėdutės diržų užveržti taip, kad tarp jų ir vaiko būtų galima įkišti du pirštus. Jei vaikas bus priveržtas per daug, jis nesijaus komfortabiliai, jei per silpnai – padidėja galimybė nukentėti eismo įvykio metu“, – pataria ERGO Lietuvoje Verslo klientų transporto draudimo portfelio valdytojas.
Užtikrinant kuo didesnį vaikų saugumą svarbu pasirinkti ir tinkamą vietą kėdutei. Kelių eismo taisyklėse akcentuojama, kad draudžiama vežti vaiką kėdutėje, jei ji yra atsukta prieš automobilio judėjimo kryptį ir apsaugota saugos pagalve. O saugiausia laikoma vieta – galinės sėdynės viduryje, mat ten vaikas maksimaliai apsaugotas nuo smūgio. Jei galimybės montuoti kėdutę šioje vietoje nėra, kita saugiausia vieta – už keleivio.
Kartais ne ką didesniu iššūkiu nei kėdutės išsirinkimas ar montavimas tampa ir paties vaiko įtikinimas, kad visa tai daroma dėl jo saugumo. Esant tokiai situacijai, rekomenduojama kėdutę rinktis kartu su vaiku, leisti jam išmėginti kelis modelius. Kaip pasakoja Šiaulių lopšelio-darželio „Žirniukas“ pedagogė ir direktorė Laima Tiepelienė, kad vaikas būtų pasodintas į kėdutę ir nekeltų dramų, reikia kelių pagrindinių žingsnių.
„Vaikus vežti automobilio kėdutėse būtina nuo pat gimimo. Pratindami prie to tėvai turėtų nuolat naudoti įvairias derybines pozicijas ir, svarbiausia, apsiginkluoti kantrybe. Taip pat patiems rodyti pavyzdį ir visuomet užsisegti saugos diržus. Vaikams galima pasiūlyti vežtis ir savo žaisliuką ar knygelę, kaip ritualą pasirinkti dainuoti dainelę, susikurti ar deklamuoti eilėraštuką, žaisti žodinius žaidimus. Svarbu suprasti, kad vaikiška kėdutė – tai vaiko sveikatos ir net gyvybės garantas“, – teigia pedagogė.
ERGO Baltijos šalyse
ERGO yra viena pirmaujančių draudimo grupių Baltijos šalyse, siūlanti ne gyvybės, gyvybės bei sveikatos draudimą. Metinė įmokų suma ERGO Baltijos šalyse sudaro 242 mln. eurų. Per metus ERGO Baltijos šalyse klientams apmoka žalų už beveik 143 mln. eurų. Daugiau nei 650 tūkst. klientų Baltijos šalyse pasitiki ERGO grupės paslaugomis, patirtimi bei finansiniu stabilumu.
Draudimo bendrovė ERGO 2021 m. Lietuvoje įvardinta geriausiai klientus aptarnaujančia draudimo sektoriaus įmone (remiantis bendrovės „Dive Lietuva“ slapto pirkėjo tyrimu). Šį titulą bendrovė pelnė antrą kartą iš eilės.
Baltijos šalyse veikiančios ERGO bendrovės yra tarptautinės ERGO grupės dalis. Tai viena didžiausių draudimo grupių Europoje. ERGO atstovaujama daugiau nei 30 šalių Europoje bei Azijoje. Pagrindinis ERGO akcininkas yra viena didžiausių pasaulyje perdraudimo grupių „Munich Re“. Plačiau: www.ergo.lt
Daugiau informacijos teirautis: Jolanta Karpuškienė, draudimo bendrovės ERGO Lietuvoje komunikacijos projektų vadovė, tel. 8 616 09090, 8 5 268 3606.