Kaip teisingai interpretuoti prietaisų skydelio siunčiamus signalus: galima važiuoti ar geriau sustoti?
2024-12-05
Daugelis vairuotojų į prietaisų skydelio rodmenis žvilgteli tik tada, kai reikia pasitikrinti greitį ar degalų likutį. Tačiau ką daryti, kai prietaisų skydelyje netikėtai užsidega koks nors indikatorius ar perspėjanti lemputė? Apie tai, kaip teisingai interpretuoti prietaisų skydelio siunčiamus signalus, kurie iš jų reikalauja skubaus vairuotojų dėmesio ar net gali lemti brangiai atsieisiantį automobilio remontą, pasakoja draudimo ekspertas.
Užsidegus raudonai – kviesti techninę pagalbą
Draudimo bendrovės ERGO Lietuvoje Verslo klientų transporto draudimo portfelio valdytojas Rimvydas Pocius sako, kad prietaisų skydelio indikatorių spalvų sistema yra sukurta taip, jog vairuotojams būtų lengviau intuityviai suprasti jų reikšmes. Automobilių gamintojai šiuos signalus skirsto į tris pagrindinius lygius: apie pavojų praneša raudonos lemputės, įspėja oranžinės arba geltonos ir informuoja žalios, mėlynos arba baltos.
„Raudona lemputė, šauktukas ar variklio simbolis visada reiškia kritinį gedimą arba pavojingą situaciją. Tai signalas vairuotojui nedelsiant sustoti ir kviesti techninę pagalbą, ypač, jei toks indikatorius užsidegė po nesėkmingo įvažiavimo į duobę ar kito incidento. Tęsti kelionę tikintis, kad automobilis „atlaikys“, neverta – kyla didelė rizika, kad smulkus gedimas pavirs kelių tūkstančių eurų nuostoliu. Nors sugedusio automobilio transportavimas į remonto dirbtuves taip pat nėra pigus, sutaupyti gali padėti pagalbos kelyje draudimas – gedimo atveju jis padengs transporto priemonės bei joje buvusių keleivių pervežimo kaštus“, – pataria R. Pocius.
Pasak eksperto, sugedusio automobilio transportavimas Lietuvos teritorijoje vidutiniškai kainuoja nuo keliasdešimt iki kelių šimtų eurų, o prireikus automobilį gabenti iš užsienio, kaina gali išaugti ir iki kelių tūkstančių. Draudimo apsauga leidžia jaustis ramiai, kad net ir naktį nutikus kritinei situacijai, automobilis bus nuvežtas į remonto dirbtuves arba gyvenamąją vietą, o kartu bus pasirūpinta ir keleivių parvežimu.
Oranžinė lemputė: kada dar galima važiuoti?
Jei raudonos spalvos perspėjimo signalai visada reiškia kritinę situaciją – variklio ar stabdžių gedimus, minimalų variklio alyvos lygį, išsikrovusį akumuliatorių, ABS sistemos gedimus ar kitas reikšmingas automobilio problemas, oranžinė arba geltona kontrolinė lemputė prietaisų skydelyje dažniausiai įspėja apie galimą problemą, tačiau ne visada reikalauja skubaus sustojimo. Anot draudimo eksperto, tokios lemputės rodo, kad problema egzistuoja, bet ją galima spręsti artimiausiu metu – tęsdamas kelionę vairuotojas nerizikuoja dar labiau pabloginti automobilio būklės.
„Oranžinės lemputės pateikia pagrindinę informaciją apie įvairių įrenginių veikimą. Gali reikšti problemą, bet ne visuomet – viskas priklauso nuo situacijos. Pavyzdžiui, oranžinė lemputė gali įspėti apie galimą gedimą ABS sistemoje. Nors stabdžių sistema toliau veiks įprastai, tačiau ji nebus tokia efektyvi esant ekstremalioms sąlygoms“, – sako R. Pocius.
Pasak R. Pociaus, automobilio eksploatacijos instrukcijoje dažnai nurodoma, kiek kilometrų galima nuvažiuoti degant oranžinei lemputei, o kada reikia nejudinti automobilio be techninės pagalbos. Čia taip pat galima rasti ir paaiškinimus kokia lemputė ką reiškia. Visgi, tiksliausiai identifikuoti gedimą ir išspręsti problemą gali tik servise atliekama diagnostika.
Žalios, mėlynos ir baltos – skirtos informuoti
Žalios, mėlynos ir baltos kontrolinės lemputės prietaisų skydelyje atlieka išskirtinai informacinę funkciją. Pavyzdžiui, jos gali pranešti apie įjungtą posūkių signalą arba ilgąsias šviesas. Anot eksperto, tokios lemputės vairuotojams neturėtų kelti streso, nes jos niekada nėra susijusios su gedimais.
„Nauji automobiliai yra vis labiau orientuoti į vairuotojų patogumą, tad ir įvairių indikatorių prietaisų skydelyje atsiranda vis daugiau. Jie gali įspėti ir apie artėjančius kelio ženklus, kliūtis, greičio viršijimą. Taip pat informuoti apie automatinį stabdymo režimą, rodyti tepalo skysčio temperatūrą, momentines kuro sąnaudas ir kitus vairuotojams aktualius dalykus“, – pasakoja R. Pocius.